24.04.2019

Промовисана Књига „Солунски фронт очима савременика - дневник и фотографије ратног сликара Драгољуба Павловића”



Књига „Солунски фронт очима савременика - дневник и фотографије ратног сликара Драгољуба Павловића”, данас је промовисана у београдском  Дому Војске Србије.

 Централни део издања, ауторке Драгане Лазаревић Илић, историчара и музејског саветника - дневник, вођен од 1895. до 1919. године, има изузетну документаристичку вредност јер потиче из пера једног од наших највећих ратних сликара и фотографа, који је све време био уз Врховну команду српске војске у ратовима 1912–1918. године. На промоцији су говорили др Радмила Радић, научни саветник из Института за новију историју Србије, др Милић Милићевић, научни сарадник из Историјског института Београд,  пуковник др Миљан Милкић, научни сарадник у Институту за стратегијска истраживања и ауторка.

Говорећи уопштено о уметничком приказу ратова, др Милић Милићевић се осврнуо на спој фотографије и историјске истине, да би утврдио да је увек актуелно питање - колико је фотографија рационална и колико успева да се приближи историјској истини. Он је говорио и о првим ратним фотографима као и о статусу и карактестикама те професије кроз историју ратовања.

Др Радмила Радић, научни саветник у Институту за новију историју Србије, представила је студију и истакла њену документарну вредност, као и метод који је ауторка примењивала у свом раду. Она је представила целине које сачињавају студију, а говорила је и о биографији Драгољуба Павловића, за кога је рекла да је био веома свестран уметник.

– Вредност фотографије као историјског документа предмет је полемике историчара, али могли бисмо закључити да је прихватљива, али уз озбиљну критичку анализу - рекла је она и додала да издања, као што је „Солунски фронт очима савременика - дневник и фотографије ратног сликара Драгољуба Павловића” - омогућују да се вредни историјски извори сачувају од заборава.

Пуковник Др Миљан Милкић, научни сарадник у Институту за стратегијска истраживања, подвукао је велики значај сећања учесника рата за историјску науку и додао да је реч о историјским догађајима који су пресудно обликовали садашњост али и нашу будућност. Говорећи о значају традиције за један народ, подсетио је и да је низом манифестација и издања, у претходном периоду, обележен велики јубилеј - век од завршетка Првог светског рата.

– Почетком Првог светског рата Србија је имала око 40 сликара, да би се тај број смањивао због расељавања, али могло би се рећи да су Kрф и Солунски фронт - центри српског сликарства у периоду од 1914. до 1918. године - рекао је пуковник Милкић и додао да је српска војска, према његовом истраживању, једина у Европи тог времена имала титулу ратни сликар.

Ауторка студије, Драгана Лазаревић Илић представила је то дело занимљивом презентацијом, током које се осврнула и на мотивацију која је довела до публиковања Фонда Драгољуба Павловића.

Према њеним речима кренуло је од прве изложбе 2004. године, која је била веома успешна, и као таква, гостовала на више континената а да је све време постојала идеја и да се дневник објави, што се касније и догодило. Ауторка је представила Драгољуба Павловића, који је имао седморо деце, осврћући се и на његов однос са оцем, епископом Јаковом - Инокентијем Павловићем.

–  Дневник Драгољуба Павловића обухвата веома широк хронолошки период, од 1895. до 1919. године, а ми у дневницима иначе, увек тражимо оно што нема у другим изворима. Овај је посебно драгоцен, јер је веома таксативан, без емоција - истакла је она и додала да је посебно занимљивије његов уводни део.

Министарство културе и информисања Републике Србије омогућило је публиковање ове монографске студије крајем 2018. године, а издавач је Народни музеј Ваљево. Књига је штампана на српском и енглеском језику.
 
 
 
photoФОТО ГАЛЕРИЈА