26.03.2014

Представљена монографија „Савремени токови реформе високог војног образовања“



У Дому Војске Србије данас је представљена монографија „Савремени токови реформе високог војног образовања“, аутора, проректора Универзитета одбране у Београду, пуковника проф. др Јана Марчека, проф. др Мирјане Животић-Вановић и пуковника проф. др Горана Дикића.

Промоцији су присуствовали министар одбране у техничкој влади Небојша Родић, државни секретар Зоран Ђорђевић, помоћници министра одбране и чланови колегијума начелника Генералштаба Војске Србије.

О вредности монографије и укупном значају реформе високог војног образовања у Републици Србији говорило је двоје аутора и један од рецензената, ректор Универзитета одбране генерал-потпуковник проф. др Миодраг Јевтић.

Представљајући књигу која је пре два дана изашла из штампе, проректор за истраживање и развој Универзитета одбране, пуковник проф. др Јан Марчек, истакао је да је садржај конципиран у шест тематских целина у којима се анализира пет фаза реформе високог војног образовања, у периоду од 2006. до 2012. године, које је укратко и представио.

– Ми данас жањемо плодове једног великог посла који још увек није завршен, али је на добром путу. Процес реформе високог војног образовања је започео када је код нас „болоњски процес“ узимао маха и наше неукључивање би представљало својеврсну самоизолацију и губитак везе са академском заједницом у Републици Србији – рекао је професор Марчек и додао да је то изискивало потребу да се на нов начин формулишу нормативне основе војног школства и преиспита његова постојећа организација.

Он је истакао да је основни циљ реформе високог војног образовања била његова хармонизација са системом образовања у друштву и стварање акредитоване високошколске установе, у складу са Законом о високом образовању Републике Србије и захтевима система одбране, у којој би се оспособљавали академски образовани официри и обезбеђивало њихово перманентно усавршавање у струци.

– Аутори монографије се нису бавили анализом успешности појединих фаза свеукупне реформе, али успешна акредитација војних високошколских установа и студијских програма на сва три нивоа студија, као и акредитација Војне академије и Медицинског факултета ВМА, као научно-истраживачких институција, свакако представљају једну од најзначајнијих потврда научне верификације успешности пројекта реформе система високог војног образовања – истакао је један од аутора монографије.

Говорећи о току и фазама хармонизације високог војног образовања са системом образовања у Републици Србији, проректорка за научно – истраживачку делатност Универзитета одбране и један о аутора монографије, проф. др Мирјана Животић-Вановић, у први план је ставила „сасвим лични и емотивни угао погледа на реформу високог војног образовања“.

– Пре три и по деценије, иако смо били посвећени свом раду и истом задатку, ми наставници скоро да се нисмо ни познавали. Тада је високо образовање ове државе кренуло стазама стандардизације и мерила квалитета, хармонизације са европским простором и акредитације. Наше дипломе су постале непрепознатљиве, а наше специјализације, магистерији и докторати почели су да буду оспоравани, а од неких чак и непризанти. То нас је зближило и одлучили смо да покажемо ко смо и да имамо све потребне ресурсе који испуњавају стандарде које захтева делатност високог образовања – рекла је професорка Животић-Вановић. То је, према њеним речима, био једини начин да на широка врата уђемо у академски простор државе, „где смо и припадали“.

Говорећи о визијама даљег развоја високог војног образовања у Србији, генерал-потпуковник проф. др Миодраг Јевтић, ректор Универзитета одбране и један од рецензената монографије „Савремени токови реформе високог војног образовања“, истакао је да није реч о процесу који је завршен 2012. године.

– Идеја о формирању Универзитета одбране, као израз жеље да високо војно образовање постане саставни део образовног система државе и добије легитимитет који заслужује, појавила се управо у високим војним школама као резултат перманентног праћења развоја система образовања у друштву и у европском простору. За тај план било је потребно много рада, знања и вештине, како би се војно образовање са свим својм специфичностима уклопило у образовни систем државе који је већ крочио у европски образовни простор – истакао је ректор Универзитета одбране .

Генерал Јевтић је рекао да је целокупан систем високог војног образовања усмерен ка основном циљу - Војсци Србије обезбедити професионалног високообученог официра, мотивисаног и академски образованог.

– Већ скоро тридесет акредитованих студијских програма, на сва три нивоа високог образовања, уз велики интерес младих људи, и пуно уважавање родне равноправности, указују нам да смо на правом путу на чему нам је велико охрабрење и подршка посвећеност нашим циљевима и министра одбране Небојше Родића као и менаџмента Министарства одбране и војног руководства земље – рекао је генерал и подсетио да је монографија заправо трајан документ у коме су сабране, систематично и документовано дате, све фазе процеса реформе.

Ректор Универзитета одбране истакао је да је један од циљева објављивања монографије, чији су суиздавачи Медија центар "Одбрана" и Универзитет одбране, и жеља се избегне замка, која се понекад догађа, да важне ствари чувамо само у сећању, а да се данас, на основу резултата постигнутих након само три године, са сигурношћу може рећи да је будућност нашег високог војног образовања квалитет више Министарства одбране и Србије у целини, и да отвара путеве за богату међународну сарадњу.

photoФОТО ГАЛЕРИЈА