07.06.2017

Sa otvaranja izložbe „Novosadska tapiserijska scena“



KLIKNITE OVDE ZA VIRTUELNU TURU KROZ GALERIJU !

Od večeras, pa do 26. juna 2017. godine zidove Velike galerije Doma Vojske Srbije krasiće tapiserije objedinjene na izložbi pod nazivom „Iz zbirke Ateljea 61 – Novosadska tapiserijska scena“. Ostvarenja 11 umetnika, poput Boška Petrovića, Etelke Tobolke, Nade Poznanović Adžić, Nade Mančić i Borislave Nikolovski, opravdavaju suštinu i smisao autentične tapiserije, a zbog visokih umetničkih dometa i velike likovne snage predstavljaju bitne odrednice u definisanju identiteta novosadske tapiserijske scene.
 
U bezmalo šezdesetogodišnjem razvoju tapiserijskog medija na našim prostorima, formirala su se dva centra tapiserije, jedan u Beogradu, drugi u Novom Sadu, u kojima se tapiserija negovala i razvijala u vidu posebne grane umetnosti. Tokom godina, iskristalisale su se razlike između umetnika koji su stvarali u ova dva centra, a upravo Ustanova za izradu tapiserija „Atelje 61“, svojim osnivanjem, izložbama, konkursima i usmerenošću, imala je presudan uticaj na autonomno razvijanje Novog Sada kao tapiserijskog centra.
 
Načelnica Galerije Doma vojske, viši kustos Jelena Knežević, podsetila je goste okupljene na otvaranju da Ustanova za izradu tapiserija „Atelje 61“ i Galerija Doma VS sarađuju više od pola veka, tačnije od 1962. godine, kada je baš u Velikoj galeriji, održana prva samostalna izložba Ateljea 61, kao i da se u Umetničkoj zbirci Doma VS, u okviru zbirke primenjene umetnosti, nalazi izvestan broj tapiserija nastalih u drugoj polovini 20. veka, koje su poput izloženih ostvarenja, ogleadalo vremena i prostora svog nastajanja.
 
Teodora Ž. Janković, zadužena za odnose sa javnošću u Ateljeu 61, ukazala je na izložbu kao svojevrstan omaž i jednovremeni prikaz razvoja tapiserijske umetnosti u Novom Sadu, kroz delove opusa umetnika u čijoj posebnosti se izdvaja stvaralaštvo onih koji su tapiseriju odabrali za svoju osnovnu vokaciju, a među njima su i osnivači Ateljea 61.
 
- Uz brojna ostvarenja iz zemlje i inostranstva, važno je napomenuti da naša zbirka, u svojoj višedecenijskoj tradiciji, broji preko 280 tapiserijskih dela i da je čak 80 novosadskih umetnika izlagalo tapiserije upravo u našem Ateljeu 61, poručila je Jankovićeva.
 
Autorka izložbe, istoričarka i kustoskinja Ateljea 61, Goranka Vukadinović, napravila je osvrt na institucije koje su imale uticaja na razvoj tapiserije u pomenutim centrima.
 
- U Beogradu, veliki doprinos su dali Akademija primenjenih umetnosti, Odsek za tekstil, gde se tapiserija izučava kao poseban predmet, zatim Muzej primenjene i Muzej savremene umetnosti. Treba pomenuti i ULUPUDS, koji je podsticao razvoj tapiserija i umetnike beogradskog kruga, koji su doprineli specifičnosti beogradske tapiserijske scene. Sa druge strane, postoji nekoliko razloga zbog kojih se Novi Sad, kao nešto stariji centar, nezavisno razvijao. Presudnu ulogu u tome imao je datum osnivanja Ateljea 61. Ova ustanova je omogućila umetnicima da se svakodnevno druže sa tkaljama, koje su ih informisale o svim preimućstvima tapiserije, o različitim materijalima i tehnikama koje je kao medij karakterišu.
 
Na kraju, autorka izložbe je dodala da iako zbirka Ateljea 61 čini  sam presek tapiserijskih dešavanja u Novom Sadu, pa i na prostoru bivše Jugoslavije, postoje i drugi elementi koji određuju umetničku scenu ovog centra.
 
- Tapiserijsku scenu našeg grada čine i sve one tapiserije koje se nalaze u muzejima, galerijama, privatnim kolekcijama, zatim one koje oplemenjuju mnogobrojne javne prostore i ustanove, ali i one koje umetnici čuvaju u svojim kolekcijama. Zbirka Ateljea 61 je najbogatija i reprezent je novosadske tapiserijske scene, a ova izložba je samo jedna od mogućih načina na koji se predstavljaju umetnici koji su se bavili tapiserijom.
 
photoFOTO GALERIJA