28.10.2022

Promocija knjige „Emir Kusturica: Kult margine“



U Svečanoj sali Doma Vojske Srbije večeras je javnosti predstavljeno drugo, dopunjeno izdanje knjige „Emir Kusturica: Kult margine“, autora Gorana Gocića. Reč je o jedinoj autorizovanoj biografiji proslavljenog reditelja, koja predstavlja svojevrstan vodič kroz filmsku magiju Emira Kusturice.

Na promociji, u prisustvu Njegove svetosti Patrijarha srpskog gospodina Porfirija i načelnika Uprave za odnose sa javnošću pukovnika dr Mihaila Zogovića, govorili su reditelj Emir Kusturica, direktor Biblioteke grada Beograda Jasmina Ninković, novinar i izdavač Aleksandar Gajšek i autor Goran Gocić.
Mnogobrojna okupljena publika imala je priliku da čuje da je ovo prva knjiga o jednom jugoslovenskom sineasti koja je objavljena na engleskom jeziku. Zasnovana na detaljnim razgovorima s rediteljem, njegovim saradnicima i kolegama (Emir i Maja Kusturica, Dušan Kovačević, Mića Zajc, Srđan Todorović, Abas Kjarostami, Džim Džarmuš, Živojin Pavlović, Jovan Jovanović, Želimir Žilnik, Rajko Grlić, Maks Bunker), knjiga „Kult margine“ s vremenom je postala referentna: može se naći u bibliotekama i na akademskim kursevima širom sveta. Citirana je u preko trideset studija. Ovo je drugo, dopunjeno srpsko izdanje koje su objavili Biblioteka grada Beograda i Agape knjiga.

Govoreći o ovoj monografiji izdavač Aleksandar Gajšek istakao je da je reč o jednoj od najuspešnijih filmskih knjiga u svetu, koja je ilustrovana sa do sada neobjavljenim fotografijama iz privatne i profesionalne arhive reditelja.
 – Emir Kusturica je imao sreću da monografiju o njemu piše baš Goran Gocić, jer je malo ljudi u svetu je kadro da to učini. Njegova majstorija ogleda se u tome da je uspeo da izbegne servilnost kakvu u sebi nose monografije. Dok je pisao knjigu, Gocić kao da je ušao u duh kusturičinih filmova i samo u ovoj knjizi možete pročitati Goranov intervju sa Kusturicom, koji obiluje životnim mudrostima i iskustvom, rekao je Gajšek i zaključio:
– Oduvek sam voleo Emirove filmove ali sam počeo da ih razumem tek kada sam pročitao ovu knjigu, zbog toga ona predstavlja svojevrsni vodič kroz Emirovo stvaralaštvo ali i štivo kroz koje ćemo upoznati njega kao ličnost.
Direktor Biblioteke grada Beograda Jasmina Ninković naglasila je da će ovu monografiju izučavati svi oni koje interesuje svetska umetnost kojoj pripada i Emir Kusturica.

– Ova knjiga, u kojoj se nalaze i svedočanstva drugih filmskih stvaralaca, fantastičan je izvor za sve one koji će i dalje pisati, proučavati  i bavite se filmskom umetnošću uopšte. Jako je važno da u našim bibliotekama sačuvamo te dragocene trenutke stvaralaštva naših najpoznatijih umetnika, koji su istovremeno i svetski stvaraoci. Iz moje skromne vizure, mogu reći da još mnogo toga nije rasvetljeno vezano za filmsku umetnost Emira Kusturice, ali i njega kao pisca, muzičara i univerzalnog stvaralaca, koji ume da od svega napravi umetnost, rekla je Jasmina Ninković.
Autor izdanja Goran Gocić istakao je da danas, posle dvadeset i dve godine,  jasnije vidi značaj ove knjige a sebe kao svedoka jedne epohe.
– Imao sam priveligiju da napišem knjigu o čoveku sa kojim mogu da razgovaram i da svedočim o njegovom opusu na direktan način. Neke knjige su zaista diskretne kada ih pustite u svet, prosto se ne javljaju više, publika zaboravi da ih kupuje, recezenti ingnorišu i jednostavno ode u zaborav. Međutim, ova knjiga je sama podsećala na svoje postojanje. Od samog početka je imala veoma dramatičnu sudbinu. Najpre je izašla u Velikoj Britaniji,  knjiga koja se svakodnevno citira i koja je 2012. godine prevedena i na kineski jezik i izdata u Tajvanu. Danas postoji na tri jezika i ljudi su veoma intezivno pisali o njoj, i posle 22 godine i dalje odbija da ode u zaborav, rekao je Goran Gocić.
Reditelj Emir Kusturica izrazio je zadovoljstvo što se sve češće može čuti da se u Domu Vojske Srbije održavaju dobre promocije knjiga, i što u svetlu svetskih sukoba i dalje nalazimo u stanju razvoja kulturnih događaja.
– Čitati knjigu o sebi je krajnje neprijatna stvar, zato što se čovek suočava sa sobom, ne u ogledalu, već u nekom posebnom uglu do kojeg ga je neko drugi doveo. Pitanje teoretskog pravca u kome je Goran postavio mene i delo koje sam ostavio iza sebe, pomoglo mi je da artikulišem ideju čemu ja pripadam, jer narativne strukture i glomazni holivudski filmovi koji zadaju glavni ton, i nažalost u Srbiji imaju veliki uspeh, izbegavaju ono o čemu sam ja pokušavao da pričam.

Objašnjavajući pojam margine, Kusturica je podsetio da je Žika Pavlović kod nas prvi „prokopao taj kanal“ i posegao za nečim što se mnogima u Srbiji, a posebno u Beogradu, nije dopalo.
– Kult margine je divan naslov koji pokriva ogromno područje umetnosti koje sam ja zapravo pratio. Ono što je Žika Pavlović radio sa Džimijem Barkom u filmu „Kad budem mrtav i beo“, ja sam u „Doli Bel“ uradio sa jednom porodicom.
Govoreći o uspehu knjige, proslavljeni reditelj je naglasio da je presudan značaj u tome što je autor prvo napisao na engleskom jeziku.
– Da je Goran pisao iz perspektive beogradskog kritičara ova knjiga sigurno ne bi bila ovako uspešna, jer kombinuje marginu i pogled koji podrazumeva šta sve film treba da bude da bi ispunio univerzalističke uslove, rekao je Emir Kusturica i zaključio:
– Vrlo važno je da čovek koji obavlja funciju reditelja bude onaj u kome ima dovoljno strasti i koji je spreman da „pogine“ da njegov film bude valjan ili da u najmanjem bude ono što on vidi i što želi, a to mora da bude praćeno iskustvom, bisagama iz kojih se vadi šala i sećanja koja postaju zanimljiva kao deo katarze kroz koju vodimo gledaoce.
photoFOTO GALERIJA