Poetika i sudbina 20 veka - izložba



Ugledu Doma Vojske Srbije, kao značajnog kulturnog centra, u velikoj meri doprinosi Zbirka likovnih dela nastajala tokom minulih decenija, posle 1953. godine, kada je počela sa radom njegova Galerija. Umetnička vrednost ove zbirke uveliko prevazilazi lokalne i regionalne granice.

Poetika i sudbina 20. vekaIako se u Zbirci Doma nalazi nekoliko značajnih ostvarenja koja su nastala tokom prve polovine 20. veka, poput slika Vlahe Bukovca, Ljube Ivanovića, Save Šumanovića i Marina Tartalje, okosnicu ipak čine dela srpskih i jugoslovenskih umetnika iz druge polovine prošlog stoleća. Hronološki posmatrano, kroz nju se mogu pratiti, više ili manje iscrpno i upečatljivo, osnovni tokovi razvoja jugoslovenskog likovnog stvaralaštva, počev od dela nastalih neposredno posle Drugog svetskog rata, pa sve do raspada avnojevske Jugoslavije. Tačnije, od slika Mila Milunovića (Posle pobede), Ljube Babića (Plješevica), Koste Hakmana (Sutjeska), pa donekle i Jovana Bijelića i Đorđa Andrejevića Kuna, zatim zalaženjem u drugu polovinu veka delima Petra Lubarde, Zore Petrović, Milana Konjovića, Krste Hegedušića, Mice Todorović, Vilima Svečnjaka, Marka Čelebonovića, Nikole Martinoskog, Majde Kurnik, Miodraga B. Protića, Milana Popovića, Aleksandra Tomaševića i Lazara Vujaklije, koja svedoče o sve življim i sadržajnijim zbivanjima, do sticanja sve većih stvaralačkih sloboda u jugoslovenskom likovnom životu pedesetih i šezdesetih godina. Ista linija uspona likovnih vrednosti i osvajanja stvaralačkih sloboda očituje se i u izloženim delima Peđe Milosavljevića, Antona Gojmira Kosa, Nedeljka Gvozdenovića, Franca Miheliča, Vinka Grdana, Miće Popovića, Ljubice Cuce Sokić, Aleksandra Lukovića, Radenka Miševića, Ksenije Divjak, Miljenka Stančića, te Milića Stankovića.

Za ovu priliku predstavljeno je 46 slika iz Zbirke Doma Vojske Srbije, što svakako ne odražava svekoliku složenost aktuelnih strujanja tipičnih za umetnost druge polovine prošlog veka, ipak je, zahvaljujući vrednosti svakog pojedinačnog rada, dovoljan da pruži uverljivu predstavu o najvišim stvaralačkim dometima jugoslovenske istorije umetnosti u decenijama njenog kraja.